A 656 pályaszámú FVV "Bengáli" villamos gyártáskori állapotban történő felújítása.
A 656 megmentése az Alapítványt életre hívó tényezők egyik legfontosabbika volt.
Kezdetben ugyan csak egy Bengáli megőrzésén gondolkodtunk, kiválasztott jármű nélkül, figyelmünk azonban hamar e kocsi felé
fordult. Ennek fő oka az volt, hogy a 656-os Bengáli szolgálatának utolsó időszakában tanulókocsiként tevékenykedett, így a
többi Bengálira jellemző átalakítások ezen a kocsin nem valósultak meg.
Ennek köszönhetően például Szeged egyetlen eredeti bukóablakokkal rendelkező kocsija maradt. További fontos szempont volt
a kiválasztásnál, hogy ötajtós kocsit élesszünk újjá, mivel a Szegedi Közlekedési Társaság rendelkezik egy háromajtós
nosztalgiajárművel (609), és egy tízajtós kocsi megőrzését is tervezi.
Az Alapítvány 2007. végi létrejöttét követően rögön megkezdtük a tárgyalásokat a Szegedi Közlekedési Társasággal. Mivel a
656 ekkor már nem az SZKT tulajdonában volt, a tárgyalási folyamat az előzetesen kalkuláltnál jóval hosszabb ideig tartott.
Végül a háromoldalú megbeszélések során sikerült egy olyan megoldást találnunk, mely minden tekintetben megfelelt mind a
656 akkori tulajdonosának, mind az SZKT-nak, mind pedig Alapítványunknak.
A tulajdonjog megszerzése után elsődleges célkitűzésünkké a villamos teljes szétbontása vált. Egyrészt szerettünk volna az
előkészítő munkák után végre ténylegesen is tenni valamit ezért az öreg villamosért, másrészt viszont nagyon kíváncsiak
voltunk a jármű rejtettebb részeinek állapotára. A 656 már erősen hiányos állapotban került a tulajdonunkba, így a bontási
munkák során különösebb szaktudásra nem volt szükség, azt viszont örömmel tapasztaltuk, hogy a kocsiszekrény korrodáltsága
egyes helyeken az általunk vártnál kisebb mértékű volt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a 656 jó állapotban vészelte
át az utóbbi időket, de talán némileg könnyebb dolgunk lesz majd így a későbbiekben.
A szétszerelés és az ezzel összefüggésben elvégzett pontos állapotfelmérés után kerülhet sor munkánk leginkább idő és
pénzigényes részére, a villamos gyártáskori állapotban való újjáépítésére. Itt még nem tartunk, de reményeink szerint
néhány éven belül egy teljesen megfiatalodott öreg síndöcögénnyel örvendeztethetjük meg a szegedieket, mely gyakori
koptatója lesz az addigra szintén megújuló szegedi vágányoknak.
Vissza a Főoldalra
Az oldalon szereplő képek kizárólag az alapítvány engedélyével használhatóak fel!
Copyright | Közlekedési Emléktár Alapítvány - Szeged | 2008